Sunday, May 28, 2017

CÁCH HÀNH TRÌ THIỀN TUỆ (BÀI 21) Vietnamese & English

CÁCH HÀNH TRÌ THIỀN TUỆ (BÀI 21) Vietnamese and English

Phương Pháp Quán Hơi Thở là Đối Tượng

Có hằng trăm phương thức khác nhau về cách quán và đề mục. Riêng tại Miến có hơn 40 phương pháp. Phương pháp dùng hơi thở làm đề mục là phương pháp phổ thông nhất vì những lý do sau đây:
Thứ nhất, luôn quán chiếu hơi thở, Bạn có thể tỉnh giác về Thân, nuôi dưỡng cơ thể vật lý bằng hơi thở đều đặn, cảm nhận được những diễn biến của Tâm, dễ tiến vào Định và có thể nhập vào dòng Thánh.
Thứ hai, chính đức Phật đã chứng đắc nhờ phương pháp này. Ngài cũng ca tụng đó là phương pháp dễ thành tựu nhất.
Thứ ba, đa phần các vị Thánh tăng cũng áp dụng phương pháp này.
Thứ tư, nó dễ áp dụng vì không tốn kém và lúc nào cũng áp dụng được; đi, đứng, nằm, ngồi.

Tuỳ theo sự xúc chạm của hơi thở và cách nhận biết, tổng quát thì có năm pháp quán hơi thở:
1. Đếm hơi thở  khi thở ra hay thở vào.
2. Dùng Tâm xem xét hành trình ra và vào của hơi thở từ chót mũi đến bụng.
3. Nhận biết và theo dõi sự phồng và xẹp của phần bụng dưới phổi (abdomen)
4. Quán sự cảm thọ (sensations) của hơi thở khi chuyển động ra và vào qua chót mũi.
5. Quán sự sinh và diệt của cảm thọ từ lúc bắt đầu hơi thở vào cho đến khi hơi thở vào ngưng. Rồi lại quán sự sinh diệt của cảm thọ từ lúc hơi thở ra bắt đầu sinh cho đến lúc hơi thở ra ngưng.

 Breath in-out as objects of meditation.

There are hundreds of methods of meditation. In Myanmar there are more than 40 methods. You can choose the best suitable method and convenient place for your practice. 

Breathing In-Out is considered as the easiest way to practice meditation because of some following practical reasons:

First, you can always consciously observe your breath, without which you are dead. Then you can develop observation power (satipatthana). Good regular breath management  will nurture your physical body and contemplate any changes of mind , thereby enabling you to enter concentration. At the end you may achieve purification of mind and body and enter the sainthood.

Second, Buddha himself practiced this method and commended this as the easiest purification method. Think about this as a safeguard.

Third, many saints practiced this method through which they achieved Arahanthood. But do not take this too seriously. You are not them. You may not possess the quality accumulated through many past lives like them.

Fourth, it costs you nothing and you can practice it at any time on your daily activities: walking, standing, lying down, sitting. But your five sense organs always interact with environment and indulge you in unwholesome cognitive thinking and practice. Remember Your Mind is your good friend but also your worst enemy.

Depending the types of breath contact and feelings, there are generally five ways of practice:

1. Counting the Breath-In and Out. You may count them from 1 to 10, then reverse the order. Example: counting 1 at the beginning of your breath-in until you fully breath in. Counting 2 at the beginning of your breath-out until you fully discharge your breath-out.

2. Observe the passage of breath-in and breath-out from the nostrils to the abdomen.

3. Observe the rising and falling of your abdomen. Observe and note the beginning of rising and the end of rising. Observe and note the beginning and the end of falling.

4. Observe the different sensations due to the contact at the nostrils when the air moves in and out. You should carefully observe them whatever they are; itch, hot, cold..... Don't let them come and go without your notice.

5. Observe and contemplate the rising and passing of the feelings (vedana) of your body and mind from the beginning of breath-in until you fully load the air. Similarly, you should observe and contemplate the rising and passing of the feelings from the beginning of the breath-out until you fully discharge (supposedly) the air in your lungs.



No comments:

Post a Comment