CÁCH HÀNH TRÌ THIỀN TUỆ (Bài 16) Vietnamese & English
Nhận Biết Ngũ Uẩn.
Hỏi 1: Ngũ Uẩn gồm có những gì ?
Đáp 1: Ngũ Uẩn gồm có năm tập hợp.
1. rupakhandha (Sắc Uẩn), 28 loại tập hợp, luôn thay đổi
2. vedanakhandha (Thọ Uẩn), tập hơp của cảm giác tốt hay xấu
3. sannakhandha (Tưởng Uẩn), tập hợp nhận biết
4. sankharakhandha (Hành Uẩn), tập hợp của nghiệp
5. vinnanakhandha (Thức Uẩn), tập hợp của sự ghi nhận biết
Đáp 1: Ngũ Uẩn gồm có năm tập hợp.
1. rupakhandha (Sắc Uẩn), 28 loại tập hợp, luôn thay đổi
2. vedanakhandha (Thọ Uẩn), tập hơp của cảm giác tốt hay xấu
3. sannakhandha (Tưởng Uẩn), tập hợp nhận biết
4. sankharakhandha (Hành Uẩn), tập hợp của nghiệp
5. vinnanakhandha (Thức Uẩn), tập hợp của sự ghi nhận biết
Hỏi 2: Năm cái này thực sự hoạt động ra sao ?
Đáp 2: Nói là 5 nhưng thực ra chỉ có 2. Nhóm Sắc (Thân rupa) và Nhóm Danh (Tâm nama). Từ nhóm 2 đến nhóm 5 đều là sản phẩm của Tâm. Gom chung lại thì chúng chỉ là năng lượng tương tác và chuyển động. Chúng không thể sinh tồn tự chúng.
Phật dạy cái Thân và Tâm chỉ là một nhóm hoạt động của Thân. Thân ngưng hoạt động là Chết.
Chúng ta gọi cái vật nhìn thấy là đối tượng (rupa : objects) và đặt cho nó cái tên là Tâm (nama : names). Thế nên, Kinh Pháp Cú nói: Tâm làm chủ các các pháp. KInh Hoa Nghiêm: Vạn Pháp do Tâm tạo là thế đấy.
Đáp 2: Nói là 5 nhưng thực ra chỉ có 2. Nhóm Sắc (Thân rupa) và Nhóm Danh (Tâm nama). Từ nhóm 2 đến nhóm 5 đều là sản phẩm của Tâm. Gom chung lại thì chúng chỉ là năng lượng tương tác và chuyển động. Chúng không thể sinh tồn tự chúng.
Phật dạy cái Thân và Tâm chỉ là một nhóm hoạt động của Thân. Thân ngưng hoạt động là Chết.
Chúng ta gọi cái vật nhìn thấy là đối tượng (rupa : objects) và đặt cho nó cái tên là Tâm (nama : names). Thế nên, Kinh Pháp Cú nói: Tâm làm chủ các các pháp. KInh Hoa Nghiêm: Vạn Pháp do Tâm tạo là thế đấy.
METHODS OF PRACTISING VIPASSANA MEDITATION
STUDY FIVE AGGREGATES
Question 1: What are the five aggregates ?
Answer 1: They are five groups as described below.
1. Rupakhandha - aggregate of materiality, including 28 kinds of matters, and are of changing natures
2. Vedanakhandha - aggregate of feelings, mostly are of bad or good sensitive nature.
3. Sannakhandha - aggregate of perception, are of perceptive nature, but influence our daily activities.
4. Sankharakhandha - aggregate of Conditioned Things, are of karmic form or conditioned nature. Construction of things.
5. Vinnanakhandha - aggregate of Consciousness, a group of conceivable nature; the perception which has ability to identify the objects.
(Many English Academic Authors mistranslated vinna as consciousness; but Buddha said it is the reaction of your sense organs to the environment. Vinnana is the process of perception; it is what is perceived via sense organs. Mano is cognitive process ; conception & intellect; categorised interpretation of preception, giving meaning to what is perceived; and Citta: affective process ; emotions; feelings leading to emotional excitements and reaction; personalizing experience with the notion that SELF is affected.)
Answer 1: They are five groups as described below.
1. Rupakhandha - aggregate of materiality, including 28 kinds of matters, and are of changing natures
2. Vedanakhandha - aggregate of feelings, mostly are of bad or good sensitive nature.
3. Sannakhandha - aggregate of perception, are of perceptive nature, but influence our daily activities.
4. Sankharakhandha - aggregate of Conditioned Things, are of karmic form or conditioned nature. Construction of things.
5. Vinnanakhandha - aggregate of Consciousness, a group of conceivable nature; the perception which has ability to identify the objects.
(Many English Academic Authors mistranslated vinna as consciousness; but Buddha said it is the reaction of your sense organs to the environment. Vinnana is the process of perception; it is what is perceived via sense organs. Mano is cognitive process ; conception & intellect; categorised interpretation of preception, giving meaning to what is perceived; and Citta: affective process ; emotions; feelings leading to emotional excitements and reaction; personalizing experience with the notion that SELF is affected.)
Question 2: How do the five aggregates operate in reality ?
Answer 2: The classification of 5 aggregates is postulated and designed by many Saint Monks in the past to assist us in understanding our body phenomena. The items 2 to 5 are actually produced by the Mind. Therefore, it is possible to regroup the five items into 2, which are mainly Matters and Minds. Scientifically, these two groups are actually one in nature. They are energy in different form, and dynamic in nature. They interact with, and rely on, each other to maintain their survivals and continuous existence. They are always moving and changing. Such dynamic nature causes energy frequency which in turn maintain our body.
Buddha said it is only the body and the activities of the body. When the body stops functions we call Death. All information received by the sense organs are transmitted by nervous system to the brain.
Unfortunately when we are born, we are born with emotions. A baby cries when he was born. A baby cannot think at that stage. Later he gradually developed ability to think (mano). Man differs from animals in this regard. All thinking lead to the foundation of science.
Answer 2: The classification of 5 aggregates is postulated and designed by many Saint Monks in the past to assist us in understanding our body phenomena. The items 2 to 5 are actually produced by the Mind. Therefore, it is possible to regroup the five items into 2, which are mainly Matters and Minds. Scientifically, these two groups are actually one in nature. They are energy in different form, and dynamic in nature. They interact with, and rely on, each other to maintain their survivals and continuous existence. They are always moving and changing. Such dynamic nature causes energy frequency which in turn maintain our body.
Buddha said it is only the body and the activities of the body. When the body stops functions we call Death. All information received by the sense organs are transmitted by nervous system to the brain.
Unfortunately when we are born, we are born with emotions. A baby cries when he was born. A baby cannot think at that stage. Later he gradually developed ability to think (mano). Man differs from animals in this regard. All thinking lead to the foundation of science.
No comments:
Post a Comment