Saturday, July 29, 2017

HOW TO ERADICATE FEELINGS ? (LESSON 32)


HOW TO ERADICATE FEELINGS VEDANA ? (Lesson 32)

Buddha said practising the four satipatthanas is the only way to achieve Nibanna and become emancipated from samsara. It is the only way to understand the true nature of Nama and Rupa, and the arising and vanishing of them.

Any feelings arising should be contemplated as process of feelings ? Aching, stiffing … Process of feelings shall have a point of arising and a point of vanishing. They are changing in their own record without any interference whatsoever.  There is no such thing as I, and Mine in such process. Knowledge of arising and vanishing is thereby developed and contemplated. Once you obtain this knowledge, you will abolish Ditthi which adversely affect the Nama – the consciousness. You shall be free from the wrong assumption that I feel hot, I am aching etc…  Continuous contemplation in this trend will engage you in the process of Anatta (non-self) and develop anatta knowledge.

At the end, you will realise the true nature of the interaction of the four Dhatus. Your knowledge about the so called Mind is nothing except the productive activities of brain. Contemplation of feelings generated by the interaction of 4 Dhatus is called VEDANA Satipatthana.

Thus, there is only the consciousness of the feelings left over.

(To be continued)

Ven MT


CÁCH NÀO HỦY DIỆT CẢM THỌ VEDANA ? (Bài 32)

Đức Phật dạy: Hành trì Tứ Niệm Xứ là phương cách duy nhất ngắn nhất dẫn đến Niết Bàn và thoát ra khỏi sanh tử luân hồi. Đó là cách duy nhất ngắn nhất nhận ra bản chất và tương tác và sự sinh diệt của Danh Sắc.

Bạn nên quán xét các cảm thọ như là tiến trình tương tác của cảm giác. Đau, tê, cứng, buồn.... Các tiến trình này có điểm sinh và điểm diệt. Nó tự sinh và tự diệt theo tiến trình của nó mà không ai có thể can dự. Bạn quán xét kỹ sẽ thấy chẳng có cái Tôi hay cái Của Tôi ở trong cái tiến trình đó. Tuệ về Sinh Diệt nương theo đó mà phát triển.

Khi Bạn có Tuệ này thì Bạn sẽ phá bỏ được tà kiến (thân kiến) mà đã ngủ ngầm ảnh hưởng cái Thức (bộ nhớ cognitive perception) của Bạn bấy lâu nay vi tế.

Bạn sẽ được thoát ra khỏi cái tà kiến là Tôi đau, Tôi nhức..... Liên tục quán xét như thế Bạn sẽ nhân biết được cái Vô Ngã vì không có cái gì dính đến hay can dự đến tiến trình thành lập cái TÔI (Ngã) Self Anatta. Do đó Tuệ về vô ngã sẽ phát sinh.

Cuối cùng Ban sẽ nhận ra bản chất thực và sự tương tác của tứ đại Đất, Nước, Gió, Lửa. Ban sẽ nhận ra những cái kiến thức về Tâm của Bạn là không đúng, vì chúng chỉ là những sản phẩm do sự hoat động của bộ não. Hoàn toàn là nguyên tắc vật lý. Không có gì là mơ hồ cả.

Quán xét về Cảm Thọ do tứ đại tương tác gọi là Vedana Satipatthana - Tỉnh Giác Niệm Thọ.

Chỉ còn cái Thức của cảm thọ còn lại mà thôi.

(còn tiếp)

Sư Minh Tâm



No comments:

Post a Comment